Ο θεατρικός αυτοσχεδιασμός ως εργαλείο αξιολόγησης (Master thesis)

Τσάκου, Δήμητρα


The main objective of the present work is to present a significant innovation in the field of Management and Human Resource Management using theatrical improvisation as an assessment tool. In order to achieve this goal, an experiment was carried out in a research sample, with students of the Department of Tourism Management and Hospitality Management, of the School of Administration and Economics of the Alexandrio TEI of Thessaloniki. The main structure of the experiment was, on the one hand, the completion of an individual emotional intelligence questionnaire and, on the other, the participation of the sample in the incarnation of various case studies related to basic management problems, according to the theatrical improvisation techniques. The final stage of the experiment is the recording, comparison and evaluation of the individual results, in order to prove the decisive contribution of the art of theatrical improvisation to the evaluation process. The first chapter attempts, first of all, a scientific record of the evolutionary course of the art of theatrical improvisation, through the main stages of theatrical history, starting from the aesthetic forms of theater up until the modern era of postmodernism. Then, the management's historical evolution is approached, through its major stations, the basic functions of the Administration, as well as the basic Leadership styles. Following is the definition of Human Resources Management and the focus on staff assessment, deepening the prevailing assessment factors and methods, while the chapter concludes with the formulation of research questions and job assumptions. In the second chapter we study the research methodology, starting with a recording of the main types of research and concluding the thorough analysis of the experiment, which is the basic methodology of the present work. Consequently is described in detail the manner in which the experiment was conducted, the analysation of the sample, the scenarios (the case studies) that were drafted in detail, and, finally, the way in which the emotional intelligence questionnaire was synthesized. Then, the concept of Emotional Intelligence is approached, as well as the prevailing models that characterize it, which are specifically mentioned (Salovey-Mayer, Goleman, Bar-On). The third chapter includes the detailed presentation and recording of the results of both strands of the research process, the questionnaire and the improvisation and then the comparative study between them. First, a general overview of the behavior of the sample in the experiment is presented, and then five detailed cases are analyzed , each of which forms an overall behavioral profile based on the survey data, and attempts are made to approach the work skills and tendencies of each individual. Finally, the fourth chapter attempts an overall evaluation of the results, in which the whole research project is considered to be successful and outlines the ultimate goals and benefits of a permanent and effective use of theatrical improvisation as an evaluation tool.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Keywords: Θεατρικός Αυτοσχεδιασμός;Αρχαία Ελλάδα;Αναγέννηση;Μάνατζμεντ;Επιστήμη του Μάνατζμεντ;Management;Human Resource Management
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας - Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, 2019 (α/α 10662)
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14012
Item type: masterThesis
General Description / Additional Comments: Μεταπτυχιακή εργασία -- ΠΜΣ "Διοίκηση και Οργάνωση Εκπαιδευτικών Μονάδων"
Item language: el
Item access scheme: account
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Publication date: 2019-01-12
Bibliographic citation: Τσάκου, Δ. (2019). Ο θεατρικός αυτοσχεδιασμός ως εργαλείο αξιολόγησης (Μεταπτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Abstract: Η παρούσα εργασία έχει ως κύριο σκοπό να παρουσιάσει μια σημαντική καινοτομία στον τομέα του Μάνατζμεντ και της Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων, χρησιμοποιώντας τον θεατρικό αυτοσχεδιασμό ως εργαλείο αξιολόγησης. Προς επίτευξη του σκοπού αυτού, πραγματοποιήθηκε ένα πείραμα σε ένα ερευνητικό δείγμα που αποτέλεσαν φοιτητές του Τμήματος Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας, της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Η κύρια δομή του πειράματος αποτελούνταν, αφενός, από τη συμπλήρωση ενός ατομικού ερωτηματολογίου συναισθηματικής ευφυΐας και, αφετέρου, από τη συμμετοχή του δείγματος στην ενσάρκωση διαφόρων μελετών περίπτωσης που άπτονται βασικών προβλημάτων Διοίκησης, σύμφωνα πάντα με τις τεχνικές του θεατρικού αυτοσχεδιασμού. Τελικό στάδιο του πειράματος αποτελεί η καταγραφή, σύγκριση και αξιολόγηση των επιμέρους αποτελεσμάτων, με στόχο να αποδειχθεί η καθοριστική συμβολή της τέχνης του θεατρικού αυτοσχεδιασμού στην διαδικασία της αξιολόγησης. Στο πρώτο κεφάλαιο επιχειρείται, αρχικά, μια επιστημονική καταγραφή της εξελικτικής πορείας της τέχνης του θεατρικού αυτοσχεδιασμού, μέσα από τους κυριότερους σταθμούς της θεατρικής ιστορίας, ξεκινώντας από τις προαισθητικές μορφές θεάτρου και φτάνοντας ως τη σύγχρονη εποχή του μεταμοντερνισμού. Στη συνέχεια, προσεγγίζεται η ιστορική εξέλιξη του Μάνατζμεντ, μέσα από τους σημαντικότερους σταθμούς του, αναλύονται οι βασικές λειτουργίες της Διοίκησης, καθώς και τα βασικά στυλ Ηγεσίας. Ακολουθεί ο ορισμός της Διοίκησης Ανθρώπινων Πόρων και η εστίαση στην αξιολόγηση προσωπικού , εμβαθύνοντας στους επικρατέστερους παράγοντες και τις κυριότερες μεθόδους αξιολόγησης, ενώ το κεφάλαιο ολοκληρώνεται με τη διατύπωση των ερευνητικών ερωτημάτων και υποθέσεων της εργασίας. Στο δεύτερο κεφάλαιο μελετάται η ερευνητική μεθοδολογία, ξεκινώντας με μία καταγραφή των κυριοτέρων ειδών της έρευνας και καταλήγοντας στην διεξοδική ανάλυση του πειράματος, που αποτελεί τη βασική μεθοδολογία της παρούσας εργασίας. Στη συνέχεια, περιγράφεται αναλυτικά ο τρόπος που διεξήχθη το πείραμα, αναλύεται το δείγμα που συμμετείχε, παρατίθενται με λεπτομέρεια τα σενάρια (οι μελέτες περίπτωσης) που δραματοποιήθηκαν, ενώ επίσης παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο συντάχθηκε μεθοδολογικά το ερωτηματολόγιο συναισθηματικής ευφυΐας. Κατόπιν, προσεγγίζεται η έννοια της Συναισθηματικής Νοημοσύνης, καθώς και τα επικρατέστερα μοντέλα που τη χαρακτηρίζουν, στα οποία γίνεται ειδική μνεία ξεχωριστά (Salovey-Mayer, Goleman, Bar-On). Το τρίτο κεφάλαιο περιλαμβάνει την αναλυτική παρουσίαση και καταγραφή των αποτελεσμάτων και των δύο σκελών της ερευνητικής διαδικασίας, του ερωτηματολογίου και του αυτοσχεδιασμού και στη συνέχεια τη συγκριτική μελέτη μεταξύ αυτών. Αρχικά παρατίθεται μία γενική εικόνα της συμπεριφοράς του δείγματος στο πείραμα και, κατόπιν, αναλύονται διεξοδικά πέντε αντιπροσωπευτικές περιπτώσεις, για κάθε μία πό τις οποίες διαμορφώνεται ένα συνολικό συμπεριφορικό προφίλ βάσει των στοιχείων της έρευνας και γίνεται μία προσπάθεια προσέγγισης των εργασιακών ικανοτήτων και τάσεων του καθενός. Τέλος, στο τέταρτο κεφάλαιο επιχειρείται συνολική αξιολόγηση των αποτελεσμάτων, κατά την οποία κρίνεται επιτυχές το όλο ερευνητικό εγχείρημα και παρατίθενται οι απώτεροι στόχοι και τα οφέλη που απορρέουν από μία μόνιμη και ουσιαστική χρήση του θεατρικού αυτοσχεδιασμού ως εργαλείο αξιολόγησης.
The main objective of the present work is to present a significant innovation in the field of Management and Human Resource Management using theatrical improvisation as an assessment tool. In order to achieve this goal, an experiment was carried out in a research sample, with students of the Department of Tourism Management and Hospitality Management, of the School of Administration and Economics of the Alexandrio TEI of Thessaloniki. The main structure of the experiment was, on the one hand, the completion of an individual emotional intelligence questionnaire and, on the other, the participation of the sample in the incarnation of various case studies related to basic management problems, according to the theatrical improvisation techniques. The final stage of the experiment is the recording, comparison and evaluation of the individual results, in order to prove the decisive contribution of the art of theatrical improvisation to the evaluation process. The first chapter attempts, first of all, a scientific record of the evolutionary course of the art of theatrical improvisation, through the main stages of theatrical history, starting from the aesthetic forms of theater up until the modern era of postmodernism. Then, the management's historical evolution is approached, through its major stations, the basic functions of the Administration, as well as the basic Leadership styles. Following is the definition of Human Resources Management and the focus on staff assessment, deepening the prevailing assessment factors and methods, while the chapter concludes with the formulation of research questions and job assumptions. In the second chapter we study the research methodology, starting with a recording of the main types of research and concluding the thorough analysis of the experiment, which is the basic methodology of the present work. Consequently is described in detail the manner in which the experiment was conducted, the analysation of the sample, the scenarios (the case studies) that were drafted in detail, and, finally, the way in which the emotional intelligence questionnaire was synthesized. Then, the concept of Emotional Intelligence is approached, as well as the prevailing models that characterize it, which are specifically mentioned (Salovey-Mayer, Goleman, Bar-On). The third chapter includes the detailed presentation and recording of the results of both strands of the research process, the questionnaire and the improvisation and then the comparative study between them. First, a general overview of the behavior of the sample in the experiment is presented, and then five detailed cases are analyzed , each of which forms an overall behavioral profile based on the survey data, and attempts are made to approach the work skills and tendencies of each individual. Finally, the fourth chapter attempts an overall evaluation of the results, in which the whole research project is considered to be successful and outlines the ultimate goals and benefits of a permanent and effective use of theatrical improvisation as an evaluation tool.
Advisor name: Αβδημιώτης, Σπύρος
Examining committee: Αβδημιώτης, Σπύρος
Publishing department/division: Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων
Publishing institution: teithe
Number of pages: 82
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
There are no files associated with this item.



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/14012
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.