Εφαρμογές προγραμματισμού ρομποτικών συστημάτων στην εκπαίδευση STEAM με χρήση του Lego Spike Prime (Master thesis)

Πίνα, Μαρία


Technology has now become an integral part of human life, penetrating into all areas of our existence, now also in the field of education. In the context of the effort to develop the educational process for more efficient learning results and the acquisition of skills based on social and economic developments worldwide, a new teaching approach appeared, named STEAM education. As we live in a technological age, one of the STEAM education’s goals is to bring young students closer to the emerging technologies, one of which being the field of robotics. So, with this thesis, we decided to focus on the part of STEAM education that concerns educational robotics, i.e. robotic mechanisms that can be part of a teaching class to achieve our learning goals as good and effective as possible, in the fields of STEAM but also of Computer Programming, the knowledge of which is considered essential in the 21st century. Our goal is to present 5 robotic systems, as well as their programs, which can be used in the context of STEAM education. The overall project is based on the existing literature regarding the construction and programming of robotic systems, while the activities’ implementation was carried out using the LEGO Spike Prime Educational Kit. These activities are: an automatic wheelchair, a robotic cat, a robotic arm, a sorting machine and a pattern copying machine. As a result, we had an extensive study at a theoretical level of what was mentioned earlier, delving into STEAM education and teaching methods, its relationship with educational robotics, the presentation of educational robotic systems, the analysis of the programming of LEGO Spike Prime, etc. In addition, each of the applications we mentioned above, regarding both their construction and their programming, were implemented with great outcome. The overall project had the desired results, always keeping in mind that there is always a lot of room for improvement, future proposals and further development.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Παραγωγής και Διοίκησης
Subject classification: Ρομποτική στην εκπαίδευση
Εκπαιδευτική τεχνολογία
Προγράμματα υπολογιστών
Διεπιστημονική προσέγγιση στην εκπαίδευση
LEGO παιχνίδια
Robotics in education
Educational technology
Computer programs
Interdisciplinary approach in education
LEGO toys
Keywords: STEAM εκπαίδευση;Εκπαιδευτική ρομποτική;Ρομποτικά συστήματα;Steam education;Educational robotics;Robotic systems;Lego Spike Prime
Description: Μεταπτυχιακή εργασία - Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/16684
Item type: masterThesis
Subject classification: Ρομποτική στην εκπαίδευση
Εκπαιδευτική τεχνολογία
Προγράμματα υπολογιστών
Διεπιστημονική προσέγγιση στην εκπαίδευση
LEGO παιχνίδια
Robotics in education
Educational technology
Computer programs
Interdisciplinary approach in education
LEGO toys
Submission Date: 2024-07-01T12:50:24Z
Item language: el
Item access scheme: free
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Παραγωγής και Διοίκησης
Publication date: 2023-03-17
Bibliographic citation: Πίνα, Μ. (2023), Εφαρμογές προγραμματισμού ρομποτικών συστημάτων στην εκπαίδευση STEAM με χρήση του Lego Spike Prime (Μεταπτυχιακή εργασία). ΔΙ.ΠΑ.Ε.
Abstract: Η τεχνολογία έχει γίνει πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του ανθρώπου, διεισδύοντας σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης ύπαρξης, πλέον και στον χώρο της εκπαίδευσης. Στα πλαίσια της προσπάθειας εξέλιξης της εκπαιδευτικής διαδικασίας για αποδοτικότερα μαθησιακά αποτελέσματα και απόκτησης δεξιοτήτων με βάση τις κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις παγκοσμίως, εμφανίστηκε μία νέα διδακτική προσέγγιση, η STEAM εκπαίδευση. Όντας πλέον σε μια τεχνολογική εποχή, ένας από τους στόχους της STEAM εκπαίδευσης είναι να φέρει σε επαφή τους νεαρούς μαθητές με τις αναδυόμενες τεχνολογίες, μια εκ των οποίων είναι και ο κλάδος της ρομποτικής. Με την παρούσα διπλωματική εργασία αποφασίσαμε λοιπόν να επικεντρωθούμε στο κομμάτι της STEAM εκπαίδευσης που αφορά την εκπαιδευτική ρομποτική, ρομποτικούς δηλαδή μηχανισμούς που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα πλαίσια ενός μαθήματος για την καλύτερη και πιο αποτελεσματική επίτευξη των μαθησιακών στόχων, τόσο στα πεδία του STEAM όσο και στο κομμάτι που αφορά τον προγραμματισμό, η γνώση του οποίου θεωρείται βασική στον 21ο αιώνα. Σκοπός μας είναι να παρουσιάσουμε 5 ρομποτικά συστήματα, καθώς και τα προγράμματα αυτών, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα πλαίσια της STEAM εκπαίδευσης. Το συνολικό εγχείρημα βασίζεται στη βιβλιογραφία που υπάρχει για την κατασκευή και τον προγραμματισμό ρομποτικών συστημάτων, ενώ οι υλοποίηση των δραστηριοτήτων πραγματοποιήθηκε στο εκπαιδευτικό Kit της LEGO, το Spike Prime. Οι δραστηριότητες που υλοποιήσαμε είναι μία αυτόματη αναπηρική καρέκλα, μία ρομποτική γάτα, ένας ρομποτικός βραχίονας, μία μηχανή διαλογής και μία μηχανή αντιγραφής μοτίβων. Σαν αποτέλεσμα είχαμε την εκτενή μελέτη σε θεωρητικό επίπεδο των όσων προαναφέρθηκαν, εμβαθύνοντας στην STEAM εκπαίδευση, στις μεθόδους διδασκαλίας που διέπουν αυτή, στη σχέση της με την εκπαιδευτική ρομποτική, στην παρουσίαση εκπαιδευτικών ρομποτικών συστημάτων, στην ανάλυση του προγραμματισμού του LEGO Spike Prime κ.α. Επιπρόσθετα, κάθε μια από τις εφαρμογές που προαναφέραμε, τόσο σε κατασκευαστικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο προγραμματισμού υλοποιήθηκε με αίσια έκβαση. Το συνολικό εγχείρημα ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία, έχοντας όμως πάντα περιθώρια βελτίωσης για μελλοντικές προτάσεις και εξελίξεις.
Technology has now become an integral part of human life, penetrating into all areas of our existence, now also in the field of education. In the context of the effort to develop the educational process for more efficient learning results and the acquisition of skills based on social and economic developments worldwide, a new teaching approach appeared, named STEAM education. As we live in a technological age, one of the STEAM education’s goals is to bring young students closer to the emerging technologies, one of which being the field of robotics. So, with this thesis, we decided to focus on the part of STEAM education that concerns educational robotics, i.e. robotic mechanisms that can be part of a teaching class to achieve our learning goals as good and effective as possible, in the fields of STEAM but also of Computer Programming, the knowledge of which is considered essential in the 21st century. Our goal is to present 5 robotic systems, as well as their programs, which can be used in the context of STEAM education. The overall project is based on the existing literature regarding the construction and programming of robotic systems, while the activities’ implementation was carried out using the LEGO Spike Prime Educational Kit. These activities are: an automatic wheelchair, a robotic cat, a robotic arm, a sorting machine and a pattern copying machine. As a result, we had an extensive study at a theoretical level of what was mentioned earlier, delving into STEAM education and teaching methods, its relationship with educational robotics, the presentation of educational robotic systems, the analysis of the programming of LEGO Spike Prime, etc. In addition, each of the applications we mentioned above, regarding both their construction and their programming, were implemented with great outcome. The overall project had the desired results, always keeping in mind that there is always a lot of room for improvement, future proposals and further development.
Advisor name: Ξανθός, Στέλιος
Examining committee: Ξανθός, Στέλιος
Publishing department/division: Σχολή Μηχανικών - Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης
Publishing institution: ihu
Number of pages: 198
Appears in Collections:Μεταπτυχιακές Διατριβές

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pina.pdf8.05 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/16684
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.