Οι μάσκες στο αρχαίο ελληνικό θέατρο. (Bachelor thesis)
Γέργου, Παναγιώτα/ Φωτιάδου, Θεώνη
Το αντικείμενο της παρούσας εργασίας είναι η μάσκα στο αρχαίο ελληνικό θέατρο. Η μάσκα ή το προσωπείο όπως το ονόμαζαν ήταν παρών στο αρχαίο ελληνικό θέατρο και αποτελούσε μέρος της ενδυμασίας των ηθοποιών. Δημιουργήθηκε από την συνήθεια των λατρευτών του Διόνυσου να βάφουν το πρόσωπο τους και να στολίζουν το κεφάλι τους με φυλλωσιές και κλαδιά. Η χρήση της μάσκας στο θέατρο καθιερώθηκε από τον Θέσπη που έφτιαξε την πρώτη θεατρική μάσκα με ανθρώπινα χαρακτηριστικά και τελειοποιήθηκε από τον Χαίριλο, ενώ ο Φρύνιχος καινοτόμησε εισάγοντας το γυναικείο προσωπείο.
Η καταγωγή της μάσκας είναι τόσο παλιά όσο και ο ανθρώπινος πολιτισμός. Οι μάσκες χρησιμοποιήθηκαν παγκοσμίως και σε όλες τις χρονικές περιόδους, με διαφοροποίηση σε εμφάνιση όσο και σε χρήση και τον συμβολισμό τους. Οι μάσκες που χρησιμοποιήθηκαν από την αρχαιότητα έως σήμερα είναι μάσκες ζώων, τελετουργικές, θεραπευτικές, νεκρικές (μάσκες ταφής), πολεμικές, θεατρικές και αποκριάτικες. Μάσκες φορούσαν οι ιερείς, οι πιστοί, οι μύστες, οι πολεμιστές, οι ηθοποιοί και οι μεταμφιεσμένοι.
Η παρούσα εργασία ξεκινάει με μια αναφορά στο αρχαίο ελληνικό θέατρο, την αρχιτεκτονικά και την δομή του. Και γίνεται αναφορά στα τα σπουδαιότερα αρχαία ελληνικά θέατρα.
Στα επόμενα κεφάλαια περιγράφουμε την θεατρική μάσκα που όπως προαναφέραμε ήταν αναπόσπαστο κομμάτι του αρχαίου θεάτρου. Την κατασκευή της και το θεατρικό προσωπείο. Εξετάζουμε την ιστορική ανάδρομη της μάσκας από την αρχαιότητα. Εξετάζουμε κυρίως τις νεκρικές μάσκες, μάσκες του αρχαίου ελληνικού θεάτρου, της commedia dell’ Arte στο θέατρο της αναγέννησης, του θεάτρου του Noh της Ιαπωνίας και την χρήση της στον Μεσαίωνα.
Παρακάτω περιγράφουμε τις προσωπίδες και την προσωπιδοφορία έτσι όπως παρουσιάζεται από τις γιορτές προς τιμήν του Διόνυσου έως τα σημερινά χρόνια. Αναλύουμε την προσωπιδοφορία στις Διονυσιακές γιορτές, στο αρχαίο ελληνικό θέατρο, στην Ρωμαϊκή περίοδο, στην Βυζαντινή περίοδο και την αντιμετώπιση της από τον Χριστιανισμό.
Στην συνέχεια αναλύουμε την αρχαία ελληνική τραγωδία, την ιστορία της, τα είδη στα οποία διακρίνεται και κάποιες από τις μεγαλύτερες σωζόμενες τραγωδίες όπως οι Ικέτιδες του Αισχύλου, η Αντιγόνη του Σοφοκλέους, οι Τρωάδες του Ευριπίδη.
Κατόπιν αναλύουμε τα προσωπεία στο αρχαίο ελληνικό θέατρο. Έτσι όπως τα καταγράφει ο Πολυδεύκης. Περιγράφουμε τους τύπους των προσωπείων όπως αυτά διακρίνονται σε τραγικά, σατυρικά, και προσωπεία αρχαίας και νέας κωμωδίας.
Τέλος γίνεται αναφορά στη χρήση της μάσκας στο σύγχρονο θέατρο. Περιγράφουμε το θέατρο του Νο της Ιαπωνίας και τη Commedia dell’ Arte, της Ιταλίας.
Institution and School/Department of submitter: | Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας Τμήμα Αισθητικής-Κοσμητολογίας |
Subject classification: | Θέατρο -- Ελλάδα – Ιστορία Αρχαιότητα Theater -- Greece -- History Acient times |
Keywords: | Aρχαίο θέατρο;Μάσκα;Ancient theater;Mask |
Description: | Πτυχιακή εργασία--Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας—Τμήμα Αισθητικής-Κοσμητολογίας,2015--7284 |
URI: | http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12749 |
Table of contents: | ΕΙΣΑΓΩΓΗ 7 ΠΕΡΙΛΗΨΗ 8 1. ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ 11 1.1. Η αρχιτεκτονική του αρχαίου ελληνικού θεάτρου 12 1.2. Τα μέρη του αρχαίου ελληνικού θεάτρου 13 2. Τα σπουδαιότερα αρχαία ελληνικά θέατρα 15 2.1. Αρχαίο θέατρο του Διόνυσου 16 2.2. Ωδείο Ηρώδη του Αττικού 18 2.3. Αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου 19 2.4. Αρχαίο θέατρο των Δελφών 20 2.5. Αρχαίο θέατρο της Βεργίνας 22 2.6. Αρχαίο θέατρο της Δωδώνης 23 2.7. Αρχαίο θέατρο της Άργους 24 2.8. Αρχαίο θέατρο των Φιλίππων 27 2.9. Αρχαίο θέατρο της Δήλου 28 2.10. Η κατανόηση του αρχαίου ελληνικού θεάτρου με παράδειγμα το θέατρο του Διόνυσου 30 2.11. Υπόλοιπα θέατρα της αρχαίας Ελλάδας 32 3. Ιστορική αναδρομή της μάσκας 33 3.1. Νεκρικό προσωπείο 33 3.2. Η μάσκα στην αρχαία Ελλάδα 40 3.3. Η μάσκα στον Μεσαίωνα 42 3.4. Η μάσκα στην Αναγέννηση 45 3.5. Ταξινόμηση μάσκας 46 4. Μάσκα-Προσωπείο 47 4.1. Ορισμοί 47 4.2. Κατασκευή μάσκας 49 4.3. Ενδυμασία 51 4.4. Θεατρικό προσωπείο 53 4.5. Οι λόγοι που επικράτησε η χρήση των προσωπείων στις θεατρικές παραστάσεις 58 5. Χρήση μάσκας στο αρχαία θέατρο 59 5.1. Η μάσκα στο αρχαίο ελληνικό θέατρο 59 5.2. Η μάσκα στο θέατρο της Ρώμης 62 5.3. Η μάσκα στο θέατρο της Ανατολής 62 5.4. Η μάσκα στο θρησκευτικό θέατρο 63 6. Προσωπίδες και προσωπιδοφορία 68 6.1. Οι προσωπίδες από τις γιορτές του Διόνυσου μέχρι τα σημερινά χρόνια 68 6.2. Η προσωπιδοφορία στις γιορτές προς τιμήν του Διόνυσου 69 6.3. Η προσωπιδοφορία στο αρχαίο ελληνικό θέατρο 72 6.3.1.Σύγχρονη παράσταση Αρχαίου θεάτρου 73 6.4. Η προσωπιδοφορία στη Ρωμαϊκή περίοδο 74 6.5. Η προσωπιδοφορία στη Βυζαντινή περίοδο 75 6.6. Η αντιμετώπιση της προσωπιδοφορίας από το Χριστιανισμό 77 7. Αρχαία ελληνική τραγωδία 78 7.1. Η ιστορία της αρχαίας τραγωδίας 78 7.2. Τα είδη της τραγωδίας 79 7.3. Ο ορισμός του Αριστοτέλη (384-322π.Χ.) για την αρχαία ελληνική τραγωδία 82 7.4. Ικέτιδες του Αισχύλου 84 7.5. Αντιγόνη του Σοφοκλέους 86 7.6. Τρωάδες του Ευριπίδη 87 8. Τα προσωπεία στο αρχαίο ελληνικό θέατρο 88 8.1. Τύποι θεατρικών προσωπείων 89 8.1.1. Τύποι τραγικών προσωπείων 90 8.1.2. Τύποι σατυρικών προσωπείων 91 8.1.3 Τύποι προσωπείων αρχαίας κωμωδίας 91 8.1.4. Τύποι προσωπείων της νέας κωμωδίας 92 8.2. Τα τραγικά προσωπεία 93 8.3. Τα σατυρικά προσωπεία 94 8.4. Τα προσωπεία της αρχαίας κωμωδίας 94 8.5. Τα προσωπεία της νέας κωμωδίας 95 8.6. Τα προσωπεία του χορού 95 8.7. Το προσωπείο του κωμικού ηθοποιού 96 8.8.Θεατρικά προσωπεία 99 9. Χρήση μάσκας στο σύγχρονο θέατρο 103 9.1. Θέατρο Νο 103 9.2. Commedia dell’ Arte 106 9.2.1. Η τεχνική των ηθοποιών της commedia dell’ Arte 119 9.2.2 Οι τύποι της commedia dell’ Arte 110 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 116 |
Appears in Collections: | Πτυχιακές Εργασίες |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Please use this identifier to cite or link to this item:
This item is a favorite for 0 people.
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/12749
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.