Ηλεκτρονική τρίλιζα (Bachelor thesis)
Φασουλίδου, Μαρινέλα
In this work, it is presented the construction of an electronic Tic Tac Toe, which its aim is to understand the function and the programming of the microcontroller, in the specific case is the 16F84A, and the function of the program of the electronic Tic Tac Toe.
In this game the contestants are trying to create triads of the same colour on a table 3x3, by blocking at the same time the opponent to reach first his goal.
Initially a reference in the language of programming assembly takes place and the historic elements of microcontroller. The microcontroller goes through four states, so as to give the best possible answer to the opponent to stop the tic tac toe.
Nextly, we talk about for the creation of the first electronic Tic Tac Toe in the word which is called <>. It’s about a machine which was made in 1960 by a young student, which joined after a while a mall in Sydney.
Finally, after providing the analysis step by step the construction, mentioned alternatives how could be done better and more contemporary, in order to become even more attractive not only to children but also for adults.
Nowadays, this game, is one of the most widespread and favourites of the world.
Institution and School/Department of submitter: | Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών/ Τμήμα Ηλεκτρονικής |
Subject classification: | Ηλεκτρονικά παιχνίδια -- Σχεδιασμός και κατασκευή Electronic toys -- Design and construction Μικροελεγκτές-- Προγραμματισμός Microcontrollers -- Programming Assembly γλώσσες (Ηλεκτρονικοί υπολογιστές) Assembly languages (Electronic computers) |
Keywords: | τρίλιζα;trill;ηλεκτρονικά;electronic;κατασκευή;construction;μικροελεγκτής 16F84A;16F84A microcontroller;γλώσσα προγραμματισμού assembly;assembly programming language;Oscar |
Description: | Πτυχιακή εργασία - Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών - Τμήμα Ηλεκτρονικών Μηχανικών, 2016 (α/α 8260) |
URI: | http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/13103 |
Item type: | bachelorThesis |
General Description / Additional Comments: | Πτυχιακή εργασία |
Subject classification: | Ηλεκτρονικά παιχνίδια -- Σχεδιασμός και κατασκευή Electronic toys -- Design and construction Μικροελεγκτές-- Προγραμματισμός Microcontrollers -- Programming Assembly γλώσσες (Ηλεκτρονικοί υπολογιστές) Assembly languages (Electronic computers) |
Item language: | el |
Item access scheme: | account |
Institution and School/Department of submitter: | Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών/ Τμήμα Ηλεκτρονικής |
Publication date: | 2016-11-21 |
Bibliographic citation: | Φασουλίδου, Μ. (2016). Ηλεκτρονική τρίλιζα (Πτυχιακή εργασία). Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης. |
Abstract: | Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται η κατασκευή μιας ηλεκτρονικής τρίλιζας που σκοπό έχει την κατανόηση για την λειτουργία και τον προγραμματισμό του μικροελεγκτή, που στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι ο 16F84A, καθώς και για λειτουργία του προγράμματος της ηλεκτρονικής τρίλιζας. Στο παιχνίδι αυτό οι διαγωνιζόμενοι προσπαθούν να δημιουργήσουν τριάδες ίδιων χρωμάτων μέσα σε έναν πίνακα 3x3 εμποδίζοντας ταυτόχρονα τον αντίπαλό τους να φτάσει πρώτος στο στόχο.
Αρχικά γίνεται μια αναφορά στην γλώσσα προγραμματισμού assembly καθώς και τα ιστορικά στοιχεία του μικροελεγκτή. Ο μικροελεγκτής περνά μέσα από τέσσερις καταστάσεις, ώστε να δώσει την καλύτερη δυνατή απάντηση στον αντίπαλο για να σταματήσει την τρίλιζα.
Στην συνέχεια κάνουμε λόγο για την δημιουργία της πρώτη ηλεκτρονικής τρίλιζας στον κόσμο η οποία και ονομαζόταν <<Oscar>>. Πρόκειται για μια μηχανή που δημιουργήθηκε το 1960 από έναν νεαρό φοιτητή, η οποία και εντάχθηκε, μετά από λίγο καιρό, σ’ ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο του Σύδνεϋ. Τέλος, αφού γίνεται η ανάλυση βήμα προς βήμα της κατασκευής αναφέρονται εναλλακτικές λύσεις για το πώς θα μπορούσε να γίνει καλύτερη και πιο σύγχρονη ώστε να γινόταν ακόμα πιο ελκυστική και όχι μόνο σε παιδιά αλλά και μεγάλους.
Tο παιχνίδι αυτό ακόμα και σήμερα είναι από τα πιο διαδεδομένα κ αγαπημένα σε όλο τον κόσμο. In this work, it is presented the construction of an electronic Tic Tac Toe, which its aim is to understand the function and the programming of the microcontroller, in the specific case is the 16F84A, and the function of the program of the electronic Tic Tac Toe. In this game the contestants are trying to create triads of the same colour on a table 3x3, by blocking at the same time the opponent to reach first his goal. Initially a reference in the language of programming assembly takes place and the historic elements of microcontroller. The microcontroller goes through four states, so as to give the best possible answer to the opponent to stop the tic tac toe. Nextly, we talk about for the creation of the first electronic Tic Tac Toe in the word which is called <<Oscar>>. It’s about a machine which was made in 1960 by a young student, which joined after a while a mall in Sydney. Finally, after providing the analysis step by step the construction, mentioned alternatives how could be done better and more contemporary, in order to become even more attractive not only to children but also for adults. Nowadays, this game, is one of the most widespread and favourites of the world. |
Advisor name: | Γιακουμής, Άγγελος |
Examining committee: | Γιακουμής, Άγγελος |
Publishing department/division: | Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών/ Τμήμα Ηλεκτρονικών Μηχανικών |
Publishing institution: | teithe |
Number of pages: | σ. 60 |
Appears in Collections: | Πτυχιακές Εργασίες |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Please use this identifier to cite or link to this item:
This item is a favorite for 0 people.
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/13103
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.