Ανάπτυξη Λογισμικού για Διαχείριση Έξυπνων Αυτόνομων Οχημάτων (Bachelor thesis)

Κατικαρίδης, Δημήτριος/ Μενεξές, Ιωάννης


The Internet of Things is rapidly shaping the industrial era through innovative services, state of art equipment and the appropriate software. The social media's wide acceptance, enabled us to get familiar with the data and information use and innovative services, while cloud computing provided companies and individuals the ability to use low-powered and of large range specialized wireless services for simultaneous support of thousands devices and massive use of open hardware architectures for low cost processors. At this complex environment, there is a tendency by industry to provide high differentiation products to consumers, which presupposes flexible production structures that immediately adjust to new challenges. The fourth Industrial Revolution phase (Industry 4.0) redefines the alignment of supply and demand, available stocks, customer service time, services quality, raw material consumption and product processing, use and maintenance of production machinery. On supply chain level there is a direct interaction among customers, retailers, whole salers and raw material suppliers in order to build a demand driven supply chain network. In this thesis, the creation of a dynamic industrial environment, capable of adjusting to demand challenges, was studied. Industrial entities are dynamically inserted into the system and declare their presence, while they offer their services at the central service directory. Entities operate as autonomous agents, communicating with each other through the developed protocols. Transportations between the points of interest are carried out, by many intelligent autonomous vehicles, while on the same time they discover the shortest path in a distributed operating framework. From the supply chain perspective, the application is focused on the warehouse management level, but it can be extended to production level, with the addition of the required entities. The user creates the facility layout, inserts the individual entities and awaits the upcoming demand in order to dynamically transport the product. Loads can be dynamically located at the facility layout, and place a movement request, using agent based communication protocols. The transportation protocol can use multiple rules (shortest distance from the loads, longer vehicle waiting time etc.) while the A * (a star) algorithm ensures the shortest distance selection. The software allows the monitoring and control of the system at real-time.
Institution and School/Department of submitter: Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών - Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής
Subject classification: Λογισμικό εφαρμογής -- Ανάπτυξη
Application software -- Development
Vehicles, Remotely piloted--Automatic control
Οχήματα, τηλεχειριζόμενα--Αυτόματος έλεγχος
Keywords: Έξυπνα οχήματα;Λογισμικό εφαρμογής;Βιομηχανία;Smart vehicles;Application software;Industry
Description: Πτυχιακή εργασία - Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών - Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, 2017 α.α 8864
URI: http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/13650
Table of contents: 1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ 12 1.1. Χαρακτηριστικά Αυτόνομων Οχημάτων στη βιομηχανία 13 1.1.1. Με καλωδίωση 13 1.1.2. Με ταινία δρομολόγησης 13 1.1.3. Πλοήγηση με λέιζερ 14 1.1.4. Πλοήγηση με αισθητήρες αδράνειας και γυροσκοπίου (Inertial Navigation) 14 1.1.5. Οπτική πλοήγηση 15 1.1.6. Πλοήγηση με χρήση πληροφοριών από πολλές μεθόδους 15 1.1.7. Γεωπλοήγηση 16 1.2. Αυτοοδηγούμενα οχήματα και καταλληλότητα 16 1.2.1. Μειωμένο κόστος ανθρώπινου δυναμικού. 16 1.2.2. Αυξημένη ασφάλεια των εργαζομένων. 16 1.2.3. Αύξηση της ακρίβειας και επιτυχίας των στόχων που θέτει η επιχείρηση. 17 1.2.4. Επεκτασιμότητα. 17 1.2.5. Μείωση ρύπων. 18 1.2.6. Θέσεις εργασίας ατόμων με εξειδικευμένα προσόντα. 18 1.2.7. Υψηλό κόστος αρχικής επένδυσης 18 1.2.8. Κατάλληλα κυρίως για επαναλαμβανόμενες διεργασίες 18 1.3. Χαρακτηριστικά εκπομπών αυτοοδηγούμενων οχημάτων 19 1.3.1. Κατηγορία LPG (Liquefied petroleum gas) 19 1.3.2. Κατηγορία DSL (Diesel) 19 1.3.3. Κατηγορία ELE (Electric) 20 2. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ 21 2.1. Εισαγωγή 21 2.2. Εισαγωγή στο Visual Studio και στη Visual C# 21 2.3. Δημιουργία διαδραστικής φόρμας και μενού 25 3. ΠΩΣ ΑΝΑΠΤΥΧΘΗΚΕ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ 30 3.1. Classes 30 3.1.1. Variables.cs 31 3.1.2. Functions.cs 31 3.1.3. Timers.cs 31 3.2. Επικοινωνία κλάσεων 33 3.2.1. Ιδιότητες κελιών του πλέγματος 33 3.2.2. Ευρετικοί αλγόριθμοι 34 3.2.3. Κύρια φόρμα 35 3.2.4. Όχημα 37 3.2.5. Πλέγμα 37 3.2.6. Σταθερές 37 3.2.7. Εκπομπές ρύπων 38 3.2.8. Ανάλυση πλέγματος 38 3.3. Περιεχόμενο κλάσεων 39 3.4. Forms 46 3.4.1. main_form.cs 46 3.4.2. emissions.cs 46 3.4.3. resolution.cs 46 3.4.4. about.cs 46 3.5. Menu 47 3.5.1. Simulation 47 3.5.2. Algorithm 47 3.5.3. Grid 48 3.5.4. About 49 3.6. Συναρτήσεις εύρεσης διαδρομής 49 4. Λογισμικό και εφαρμογή 53 4.1. Υποστηριζόμενοι τύποι κελιών 53 4.1.1. Start/Stop 53 4.1.2. Loads 53 4.1.3. Walls/Normal 53 4.2. Λειτουργίες παρακολούθησης και μηχανισμοί ευελιξίας 54 4.2.1. Παράθυρο εποπτείας της διεργασίας 54 4.2.2. Tooltip ποντικιού 55 4.2.3. Μηχανισμοί εισαγωγής / εξαγωγής χώρου εργασίας 56 4.2.4. Χειρισμός των χρονιστών της εφαρμογής 56 4.2.5. Παραμετροποίηση ευρετικών αλγορίθμων 57 4.3. Παραμετροποίηση γραφικών στοιχείων του πλέγματος 57 4.4. Πρωτόκολλα επικοινωνίας φορτίων - οχημάτων 58 5. Χρήση της εφαρμογής 59 5.1. Προετοιμασία του περιβάλλοντος 60 5.1.1. Οριοθέτηση του χώρου εργασίας 60 5.1.2. Προσθήκη εσωτερικών εμποδίων 61 5.1.3. Εισαγωγή οχημάτων στο χώρο εργασίας 62 5.1.4. Εισαγωγή τελικού σημείου στο χώρο εργασίας 63 5.1.5. Εισαγωγή φορτίων στο χώρο εργασίας 63 5.1.6. Αποθήκευση και εξαγωγή του χώρου εργασίας 64 5.2. Ολοκλήρωση προετοιμασίας περιβάλλοντος 66 5.2.1. Εκκίνηση προσομοίωσης 66 5.2.2. Εποπτεία της εν εξελίξει προσομοίωσης 66 5.2.3. Παρακολούθηση των εκπομπών ρύπων 67 5.2.4. Διαδοχική παραλαβή φορτίων 68 5.2.5. Ολοκλήρωση προσομοίωσης 69 5.3. Προετοιμασία περιβάλλοντος για την επόμενη προσομοίωση 72 6. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ 73 7. ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ 75 7.1. Συναρτήσεις 75 7.1.1. Initialization 75 7.1.2. import 77 7.1.3. export 79 7.1.4. main_form_MouseClick 80 7.1.5. Redraw 83 7.1.6. NotTrappedVehicles 89 7.1.7. KeepValidLoads 90 7.1.8. checkForTrappedLoads 91 7.1.9. main_form_Paint (event) 92 7.1.10. DrawPoints 94 7.1.11. timers 96 7.1.12. timer0_Tick 97 7.1.13. animator 98 7.1.14. getNextLoad 102 7.2. Κλάση οχήματος – Vehicle.cs 105
Appears in Collections:Πτυχιακές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Κατικαριδης - Μενεξές.pdfΚατικαρίδης- Μενεξές, Πτυχιακή εργασία 1.92 MBAdobe PDFView/Open



 Please use this identifier to cite or link to this item:
http://195.251.240.227/jspui/handle/123456789/13650
  This item is a favorite for 0 people.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.